Ibiza van het Noorden

20 juli 2019

Vakantie, het moment waar we met zijn allen zo naar uit kijken en aan toe zijn als dat moment dan eindelijk daar is. Onze vakantie viel dit keer in juni. De kinderen hadden een extra week vrij van school en wij vonden dit een goed moment om buiten het hoogseizoen weg te gaan.

Vakantie in eigen land

In februari zag ik de eerste commercials voorbij komen over vroegboekkortingen voor de zomervakantie. Ik bedacht mij dat het handig was om dit jaar eens een keer niet op het laatste moment iets te beslissen. Afgelopen jaar zijn wij met de kinderen naar Texel geweest en dit was zo goed bevallen dat het al snel duidelijk was wat de bestemming zou gaan worden. Geen gedoe met een vliegtuig, 15 uur durende autoritten of gezeur met een tent. Gewoon een huisje op een vakantiepark en slechts een paar uurtjes verwijderd van huis.

vakantiehuisjes op het strand

Toen de vakantie week dichterbij kwam begon ik toch een klein beetje te twijfelen. Hadden we niet beter toch een reis kunnen boeken naar een zonnige bestemming? De weersvoorspellingen werden slechter en slechter. De kortingen naar Spanje en Turkije hoger en hoger.

Met een volgeladen auto (ik had toch echt minimaal gepakt, maar wat past er veel in) richting het eiland waar de zon nooit onder gaat. Inmiddels loop ik zelf met een oorontsteking, misschien toch wel fijn dat ik niet hoef te vliegen.

Nog voordat we de snelweg bereikt hebben begint de eerste al achterin, zijn we er al? Ik moet plassen! Ik heb honger! Na alle ongemakken verholpen te hebben gaan we door. Ter hoogte van Schiphol draai ik mij enthousiast om. Kijk jongens, vliegtuigen! Twee slapende kinderen op de achterbank. Ik grinnik, dit is hoe het gaat.

Ibiza van het Noorden

Op vakantie naar Texel. Als je er ooit eens geweest bent herken je vast dit gevoel. De vakantie begint al op het moment dat je de boot op rijdt. De kinderen weer wakker, snel de auto uit naar boven het dek op. Meeuwen voeren met een boterham en staren over de zee. De overtocht duurt nog geen kwartier, maar het vakantiegevoel zwelt aan.

Aangekomen bij ons huisje pakken we razendsnel de auto uit en storten de eerste druppels zich op ons dak. Stromende regen. Het is koud en donker. Nadat wij uitgepakt hebben en de kinderen in bed liggen zetten we de open haard aan. Sloffen aan en met joggingbroek en een boek op de bank. Het lijkt wel herfstvakantie.

De hele dag buiten

Texel is een echt buiteneiland, dat is natuurlijk fantastisch als de zon schijnt, maar gelukkig zijn er ook wel plaatsen te bezoeken met kinderen waar je niet direct verzuipt als het regent. Een bezoek aan het Juttersmuseum is een echte aanrader. Alle aangespoelde spullen verzameld onder een dak. Vlakbij het Juttersmuseum is de zeehondenopvang. Deels ligt dit buiten, maar ook binnen is er voldoende te zien en te doen voor de kinderen. Onze favoriet is de lammetjes boerderij. Heerlijk knuffelen met de dieren en spelen in de speeltuin. Op de fiets, door de duinen naar de vuurtoren en op gorgel jacht.

Spanning en ontspanning ligt heel dicht bij elkaar. Als je op vakantie bent hoop je alle spanning los te kunnen laten en met een volle batterij weer richting huis te keren. Ik merk aan mijzelf dat ik het soms echt lastig vind om die ontspanning toe te laten. In een wereld waarin we 24 uur per dag aan staan lukt het bijna niet meer om toe te geven aan het niets doen en jezelf dwingen om te gaan liggen met een boek en NU te ontspannen werkt ook alleen maar averechts. De kinderen lijken er geen last van te hebben. Ze genieten. Van de speeltuin naar het zwembad, van spelen in het huisje naar het bezoeken van een plaatstje. Alles is leuk.

Mijn ontspanning komt pas als ik op zondag ochtend de gordijnen open doe. Een strakblauwe lucht en de zon. Alle binnenactiviteiten gaan over boord en de strandtas wordt ingepakt. Het kan mij niet schelen hoe hard de wind waait of hoe fris de zee is, we gaan!

Uit de wind achter ons halve koepeltentje zitten we heerlijk. Dit is genieten met een grote G. Om ons heen lopen mensen in dikke jassen en lange broeken, maar wij zitten in ons t-shirt. De kinderen zijn de hele dag in de weer. Ze zoeken stenen, bouwen zandkastelen, spelen met de vlieger het maakt ze allemaal niet uit. Vitamine D opslurpen, hier waren we zo aan toe.

Als we ’s avonds terugkomen en de kindjes onder de douche zijn geweest, snuif ik de geur van after- sun en schone haartjes op. Loom en soezerig. Dit is vakantie.

vakantie in eigen land

De leukste meren van Nederland >>

Handig! De baby vakantie inpaklijst >>

Delen op Facebook
Delen op Pinterest

Lees ook

reizen met kinderen florida

Florida – The sunshine state

Afgelopen februari maakten we de eerste verre reis met Morris. De vlucht ging prima en daarom besloten we deze zomervakantie...
sos armbandjes bandjes

Veilig op pad met de kids met de SOS armbandjes

Drukke plaatsen bezoeken, ik heb er geen moeite mee maar houdt de kids altijd wel heel goed in de gaten....
Ontwerp zonder titel

Vliegen met een baby – op vakantie naar Zakynthos

Wat vond ik het spannend. Vliegen met een baby van 10 maanden. En helemaal omdat ik zelf totaal geen held...